Radroute in Turz-Sankt Martin, Žilinský kraj, Slowakei (Slowakische Republik)

Slovianskou a Valčianskou dolinou

Na konci obce Valča, kde sa cesty rozdvojujú, idem vľavo po žltej cyklistickej značke do Slovianskej doliny. Asfaltova cesta mierne stúpa. Míňam rybníky Brčná a prameň Smradľavá voda. Po 8 km sa dostávam do lokality Krčma. Kto by však očakával skutočnú krčmu bude sklamaný :-). Je tu síce obývaný dom, ale žiadne pohostinské služby neposkytujú. Asfaltka končí, ja pokračujem mierne vpravo po zvážnici. Pre menej trénovaneho človeka začína celkom výživné stúpanie, miestami aj okolo 13%. Prichádzam k rampe kde ma tabuľa upozorňuje na vstup na súkromný lesný pozemok. Po chvíli šliapania už som na lúke, ktorá poskytuje krásny výhľad na Turčiansku kotlinu v pozadí vidieť Veľkú Fatru. Takéto výhľady ma budú sprevádzať po celej trase. Na konci lúky stúpanie končí a ja vchádzam opäť do lesa. Cesta je s trávnatým povrchom a evidentne nepoužívaná, o chvíľu zistím prečo. Čoskoro vidím pred sebou navozené obrovské kopy zeminy a za nimi ďalšiu rampu. Tento "nápad" navyše s vybagrovaným dvojmetrovým rigolom pozdĺž rampy majú zrejme zabrániť vstupu "nepovolaným" osobám z opačnej strany. Prenášam teda bicykel a pokračujem miernym zjazdom po širokej zvážnici popod Hnilickú Kýčeru a Bludnú horu. Po pravej strane sa striedajú krásne výhľady na Turčiansku kotlinu. Cesta sa naďalej mierne zvažuje až prichádzam na rázcestie. Je jedno kam odbočím, obidve trasy ma dovedú do lokality zvanej Kúpeľ. Vpravo sa tam dá miernym klesaním dostať asi 2 km skratkou. Ja si vyberám odbočku vľavo a predlžujem si pohodovú trasu o 8 km. Pokračujem po elegantnej lesnej ceste s ľahkým stúpaním. Asi po 4,5 km nenáročné stúpanie pod Veľkou Ryšavou končí a trasa začína v serpentínach chvíľami viac, chvíľami menej, klesať do Valčianskej doliny. Na niektorých miestach sa kvalita cesty zhoršuje. Striedajú sa dosť kamenisté časti s úsekmi so zvyškami po ťažbe dreva. Prichádzam na rázcestie a držím sa vpravo po modrej TZT. Konečne sa v časti Kúpeľ dostávam na asfaltku a po pár kilometrov stále v miernom klesaní prichádzam okolo lyžiarskeho strediska do Valče. Celkovo sa dá trasa zhrnúť tak, že až na jedno spomínané miesto s umelou prekážkou, kde je nutné bajk preniesť, je to pohodový výlet aj pre menej trénovaných cyklistov, síce s jednym strmším stúpaním, avšak kto by nevládal vyšlapať, tak krátky úsek môže vytlačiť. Čo sa týka kvality povrchu zhruba 40% vedie asfaltkou. Zvyšná časť sa  dá zvládnuť aj s bežným MTB, prípadne aj s kvalitnejším trekovým bicyklom.