Radroute in Bělotín, Olomoucký kraj, Tschechische Republik

Okolo Odry a starého mlýna až k poutnímu místu

Autor: Ivan Pavelek

Minimální převýšení a jízda téměř po celou dobu v příjemném prostředí okolo řeky Odry – to přináší Cyklostezka střecha Evropy, která prochází územím Přírodního parku Oderské vrchy.

Trasa začíná za lávkou u hřbitova v Odrách (49.668207, 17.827388). Vede podél řeky Odry po asfaltovém povrchu vhodném i pro in-line bruslaře směrem do místní části Loučky. U pily pokračuje po místní komunikaci, která stále lemuje Odru.

Téměř na konci Louček se nabízí možnost navštívit technickou památku Vodní mlýn Wesselsky (49.685699, 17.798223). Jeho historie sahá až do druhé poloviny 16. století. Chátrající mlýn po roce 1989 koupili manželé Královi, kteří jej zvelebili natolik, že mlýn s funkčním mlýnským kolem je součástí projektu Technotrasa.

Od mlýna vede cyklotrasa směrem na Jakubčovice nad Odrou, kde se na návsi cyklisté mohou zastavit na občerstvení v Hospodě U zvoničky, která má venkovní posezení. Název dostala od historické dřevěné zvoničky (49.695286, 17.787626) z poloviny 17. století, která stojí opodál.

V Jakubčovicích nad Odrou je nutné přejet přes hlavní silnici a pokračovat směrem ke sportovnímu areálu. V místě, kde se komunikace stáčí k bývalé věznici, dnes paintballové aréně, začíná další část cyklostezky (49.697976, 17.775686). Zde se jede po upravené šotolině, trasa posléze míří k pile přes řeku Odru. Za mostem se prudce stáčí doleva, krátký úsek vede podél řeky Odry, načež se stezka stáčí doprava ke kolejím. Podél kolejí, již v obci Heřmánky, vede další asfaltová část vhodná také pro In line bruslaře. Ta vyúsťuje u penzionu Švamlův mlýn (49.717332, 17.751034) na místní komunikaci, na které se zatočí doleva. To už se cykloturista ocitá v Klokočůvku, místní části Oder.

Po zhruba sto metrech, na křižovatce, se opět zahne doleva na místní komunikaci. Ta nás zakrátko povede kolem Přírodní památky „Vrásový soubor u Klokočůvku“ (49.719791, 17.743629), která dokládá horotvorné procesy v zemské kůře. Zbývá poslední úsek Cyklostezky střecha Evropy, který nás dovede k parkovišti u mostu přes Odru.

Po přejití mostu na druhou stranu se dostaneme k místu Skála panny Marie nebo také Maria Skála (49.718899, 17.733351), které již leží na území městyse Spálov. Pravidelně se zde konají pouti, které nepřerušil ani bývalý režim. Ze skály vyvěrá poměrně silný pramen pitné vody, pro kterou jezdí lidé z širokého okolí. Vedle pramene ze skály stékají kapky, o nichž se traduje, že se jedná o slzy Panny Marie, které mají uzdravující moc. V místě jsou rovněž hotel Maria Skála a Občerstvení Pod Skálou.

Celková délka uvedené cyklotrasy je necelých 9 kilometrů, se zpáteční cestou do Oder, která je po toku Odry, tedy velmi mírně z kopce, se jedná o příjemnou cyklistickou projížďku.