addalert addcircleoutline addlocation add arrow-down-left arrow-down-right arrow-down arrow-left arrow-right arrow-up-right arrow-up ascent assessment bin bookmarkoutline calendar-add calendar camera caret-down caret-left caret-right caret-up check chevron-down chevron-right clock close cloud-upload cog collectionsbookmark content-view-grid content-view-list datacheckerflag1 datadownload data-upload descent directions expandhorizontal expand-horizontal-2 expand-horizontal expand-vertical eye-off eye fileadd1 filecopy filenew2 filestatisticadd2 filetaskssubtract file-images-upload fullscreenexit gauge groupadd heart home infooutline info link list-number location-pin lock logout map mobile morevertical mylocation navigateprevious navigation-drawer nearme noteadd pen pencil-write pencil personoutline pindrop place playcirclefilled playlistaddcheck power-button publish refresh remove return routes-favourites scissors search share starhalf staroutline star supervisoraccount synchronize2 text-redo time-upload timeline timer track-route trendingflat trendingup user-add users visibility vote-star-banner warning zoomin badge1 medal3 medal5 starbanner starcircle starsubtract

Dresden - Boedapest

• Vertrek 9u15 - aankomst ?u
  • Fietskilometers: 143 km
  • Hoogtemeters bergop: ?
  • Camping: Bikercamp Camping, Boedapest (Hongarije)

De laatste rit tot Boedapest. Deze voormiddag even geen zon maar heet blijft het wel, in de namiddag komt de zon er weer door. We doen het rustig aan en stoppen even op een strandje langs de Donau. Onderweg ook veel ooievaars en mooie uitzichten op de Hongaarse natuur. In de namiddag nemen we 2 keer de veerboot waar we even op moeten wachten. Het is hierdoor al snel na 17u en beseffen dat we nog heel wat kilometers af te leggen hebben. Maar we willen absoluut vandaag aankomen op onze eindbestemming. Het wordt uiteindelijk de Koninginnenrit van deze vakantie met 143 km. Moe, uitgeput en voldaan komen we aan in Boedapest en maken we al plannen voor een nieuwe fietsvakantie...

Zondag 25 juni 2017 - dag 9

• Vertrek 8u45 - aankomst 16u
  • Fietskilometers: 114 km
  • Hoogtemeters bergop: ?
  • Camping Thermae, Komáron (Hongarije)

Nog steeds 34°C maar rond 16u werd regen voorspeld dus we wilden zo snel mogelijk op de eindbestemming geraken. Om 11u hadden we al 50 km gereden, prachtige baan langs de Donau. Daarna een slechte grindbaan met kiezelstenen die kilometers bleef duren. We besloten van het jaagpad af te wijken en via een comfortabele omweg tot op de camping te geraken. Net na het opzetten van de tent brak een storm los maar deze nacht en morgen geven ze droog weer. Morgen komen we al toe in Boedapest en de bus terug is pas zondag, oeps..

Zaterdag 24 juni 2017 - dag 8

• Vertrek 9u - aankomst 14u30
  • Fietskilometers: 73,6 km
  • Hoogtemeters bergop: 423 m
  • Hostel: Hostel Blues, Bratislava (Slovakije)

Eindelijk de rit waar we al lang naar uitkijken: de eerste échte platte rit. Door de hogere snelheid was de hitte ook iets dragelijker. We vielen van de ene verbazing in de andere. Bij het verlaten van Wenen stonden we nog maar eens versteld hoe fietsvriendelijk Wenen is en hoe goed alles geregeld is. Daarna iets minder aangenaam toen een honderdtal nudisten naast de Donau lagen en wij er als enige fietsers tussenreden. Enkele kilometers verder een gigantisch hert dat door de velden loopt en op enkele meters voor ons het jaagpad oversteekt. Nog wat later liep onze weg samen met de Color Run. Al bij al een redelijk mooie weg tot in Bratislava maar fietsvriendelijk is de stad helemaal niet. We trekken de stad in voor enkele uren en overnachten in een hostel waar we aan de praat raken met een muzikale Nieuw-Zeelander die ons trakteert op een privé concert.

Vrijdag 23 juni 2017 - dag 7

• Vertrek 8u45 - aankomst 15u15
  • Fietskilometers: 78,5 km
  • Hoogtemeters bergop: 701 m
  • Hostel: Westend City Hostel, Wenen (Oostenrijk)

Deze nacht heeft het geregend en ook bij het vertrek enkele buien maar al snel klaart het op en wordt het 32°C. Een Oostenrijker zei dat het 'plat' was naar Wenen maar het was toch zwoegen op de hellingen. Eenmaal in Wenen rijden we op het eiland van de Donau waar geen auto's rijden, daarna de fietsring richting de hostel in het centrum. Wenen is een fietsvriendelijke stad. Ruim op tijd toegekomen om Wenen te verkennen. Morgen rijden we door naar Bratislava.

Donderdag 22 juni 2017 - dag 6

• Vertrek 8u45 - aankomst 15u30
  • Fietskilometers: 90 km
  • Hoogtemeters bergop: 591 m
  • Camping: Veltlinerland, Poysdorf (Oostenrijk)

We laten het heuvelachtige landschap van Tsjechië achter ons en rijden 60 km langs de grens met Oostenrijk op een prachtige fietsautostrade. Geen auto's, amper mensen, enkel wijn- en maïsvelden. Voor het oversteken van de grens begint het afzien opnieuw: hellingen, slechte wegen en 35°C. De voorbije dagen was ik steeds iets beter dan Sonia, vandaag waren de rollen omgekeerd. Morgen nog 80 km tot in Wenen.

Woensdag 21 juni 2017 - dag 5

• Vertrek 9u - aankomst 17u
  • Fietskilometers: 96 km
  • Hoogtemeters bergop: 1077 m
  • Hotel: Hotel Happy Star, Hnanice (Tsjechië)

De dag begon zoals altijd: wekker om 7u, opstaan, tent afbreken, fietsen 'zadelen', iets zoeken om te eten, ontbijten en tegen dat we vertrokken zijn is het 2 uur later. De omstandigheden blijven hetzelfde als de voorbije 2 dagen: zweten bij temperaturen van 30° (vanaf morgen 33°), geen windje, hellingen, afzien en de 4 knieën die verder aftakelen en minder en minder meewillen. De moraal en fysiek bereiken een dieptepunt en meer dan eens denken we 'Waarom doen we dit toch?'. Morgen hopelijk een betere dag.

Dinsdag 20 juni 2017 - dag 4

• Vertrek 9u - aankomst 17u
  • Fietskilometers: 91 km
  • Hoogtemeters bergop: 1513 m
  • Camping: Cyklokamp, Stare Mesto pod Landstejnem (Tsjechië)

Ontbijt met kaas, hesp, groenten en koffie! Zalig als je iedere dag een droog of chemisch broodje 's ochtends en 's middags eet. Vol goede moed het dal van Tabor uitgeklommen maar de hele dag volgden de klimmen en afdaling elkaar op, net zoals gisteren. De hitte en hellingen waren alweer de grootste vijand, een kasteel en prachtig bos maakten veel goed. Onderweg 8 Duitsers tegengekomen die ook van Dresden naar Boedapest reden, een aantal kilometers hun gevolgd maar uiteindelijk bleek dat ze een totaal andere route volgden. Net voor aankomst op de camping de meeste hoogtemeters overwonnen. De camping is niet veel soeps, ijskoud water in de douches maar lekker eten in een pension wat verderop. Nog ongeveer 3 dagen tot Wenen!

Maandag 19 juni 2017 - dag 3

• Vertrek 9u15 - aankomst 18u15
  • Fietskilometers bergop: 106 km
  • Hoogtemeters: 1625 m
  • Hotel: Hotel Grand, Tabor (Tsjechië)

We gingen het rustiger aandoen maar dat is mislukt. We hebben afgezien. 3 dagen op rij meer dan 100 km, snikheet, en heel wat hoogtemeters overwonnen. We hadden niet gedacht dat Tsjechië zo heuvelachtig was. De Greenway route staat minder goed aangeduid, het was vaak zoeken naar de bewegwijzering maar het is een prachtige route met mooie uitzichten en we doorkruisten ook 2 nationale parken. Vandaag een fietshotel want een camping vinden in Tsjechië is niet altijd even makkelijk. Het stadje waar we overnachten is ook enorm aangenaam.

Zondag 18 juni 2017 - dag 2

• Vertrek 9u15 - aankomst 18u15
  • Fietskilometers: 103 km
  • Hoogtemeters bergop: 928 m
  • Camping: Pension Camp Prager, Seberov (Tsjechië)

30°, stralende zon, eindelijk zijn de weergoden ons goedgezind! Na een aantal kilometers fietsen verlieten we de Elbe om de Moldau verder te volgen. Bossen, jagerspaden en onverharde wegen wisselden elkaar af, en voor Praag een klimmetje van 5 km. Daarna door Praag. Het was heel druk en erdoor fietsen onmogelijk, stappen met de fiets aan de hand heel vermoeiend. We besloten een camping buiten Praag te zoeken. Hier zijn de mensen vriendelijk en spreken ze ook wat Engels! Morgen doen we het rustiger aan want het was voor allebei zwaar en trekken we voor het eerst de heuvels in.

Zaterdag 17 juni 2017 - dag 1

• Vertrek 10u - aankomst 18u15
  • Fietskilometers: 127 km
  • Hoogtemeters bergop: 1369 m
  • Camping: Cyklo Kemp, Roudnice Nad Labem (Tsjechië)

De dag begon donker maar de wolken zagen er niet veelbelovend uit maar het bleef droog en kwam na de middag de zon erdoor. We staken de Tsjechische grens over en reden het grootste deel van de dag in Tsjechië. Ondanks we vaak langs de Elbe reden was er af en toe een helling. De wegen zijn redelijk goed, soms onverhard maar de bewegwijzering is enorm goed! Sonia zag af maar uiteindelijk zijn we verder gefietst dan we oorspronkelijk in gedachten hadden. Morgen ongeveer 80km tot Praag.

Vrijdag 16 juni 2017

• Fietskilometers: 18 km
  • Hoogtemeters bergop: 128 m
  • Camping: Wostra, Pillnitz (Duitsland)

Om 2u vertrokken vanuit Brussel-Zuid met de bus naar Düsseldorf, daar overgestapt om 7u40. Aankomst om 17u20 in Dresden. Dresden even verkend met de fiets en daarna doorgereden naar de camping. Spijtig genoeg niet warm en veel regen, morgen hopelijk een betere dag.

-------

Wat zoals steeds begint als een grap, een droom, iets onrealistisch,... eindigt in een fameus plan. Deze zomer fietsen wij van Dresden naar Boedapest! (Onze vorige fietsvakantie naar Milaan vind je hier terug)

Donderdagnacht 16 juni 2017 vertrekken we met de bus naar Dresden, daar komen we vrijdagavond aan. Zaterdagochtend 17 juni 2017 begint ons fietsavontuur. We rijden door 5 landen, én 4 hoofdsteden, goed voor ongeveer 1200 km fietsavontuur. Van Dresden tot Praag volgen we de Elbe en de Moldau. Daarna de Praag-Wenen Greenway waarbij we door verschillende natuurparken fietsen, heel wat hellingen trotseren en 4 UNESCO-monumenten tegenkomen. Vanuit Wenen volgen we de Donau over Bratislava tot in Boedapest. We fietsen naar het Balatonmeer (of blijven 2 dagen in Boedapest) en keren terug. In Boedapest nemen we zondagavond 2 juli 2017 de bus naar Brussel.

Onze fietsen zijn voorzien van een bagagerek, we rijden met 2, er is geen volgauto, de campings of ritten liggen niet vast, we fietsen zonder gps,... Gewoon fietsen, afzien en genieten!