Radroute in Banská Bystrica, Banskobystrický kraj, Slowakei (Slowakische Republik)

10. Špania dolina - okruh

Cyklotrasa začína na námestí v obci Špania Dolina, na ktorom je umiestnených niekoľko smerových tabúľ s rôznymi turistickými chodníkmi. Z námestia vyrazíme po hlavnej ceste smerom do Banskej Bystrice z ktorej po 200 metroch klesania odbočíme doprava medzi domy smerom k bývalému roľníckemu družstvu. Tam sa napojíme na spevnenú lesnú cestu po ktorej je vedený celý okruh okolo Španej Doliny.  Trasa pokračuje po vrstevnici okolo Končitého vrchu (796 m.n.m.) ponad obce Uľanka a Polkanová.

Počas jazdy na bicykli sa nám naskytne niekoľko krásnych výhľadov do dolín vrátane výhľadu na železničný tunel. Cesta je spevnená, až na miesta, kde trasa zachádza do lesa a pre množstvo podzemnej vody je niekedy, najmä v období daždivého počasia, terén premočený. Takýchto miest je však veľmi málo a celkovo je povrch cyklotrasy pre horské bicykle ideálny.  Po piaty kilometer jazdy, teda po odbočku do Uľanky, je terén rovinatý alebo klesá.

Od tohto miesta cca 5 km terén mierne stúpa po križovatku lesných ciest pri Pieskoch. Tam sa začína ostrejšie stúpanie v dĺžke cca 2 km až po križovatku pri neobývanej lesnej chate Ganiarka, kde sa cyklotrasa križuje s modrým turistickým chodníkom. Odbočíme doprava a čaká nás 1,5 km dlhá rovinatá jazda lesom až na križovatku lesných ciest Katrenka. Tam sa napojíme na nenápadnú odbočku doprava, po ktorej krásnym kilometrovým lesným zjazdom prídeme na námestie v obci Špania Dolina, kde naša jazda končí.

Táto trasa napriek tomu, že je v mapách označená ako riadne schválená cyklotrasa pod číslom 5567, v teréne nie je značená vôbec. Preto treba byť obozretný na každej lesnej križovatke, ktorých nás na trase čaká celkovo 9. Pre lepšiu orientáciu, sme fotografiu každej križovatky s elektronicky vytvoreným smerovníkom umiestnili pomocou GPS koordinátov do interaktívnej mapy.  Fotky takto označených križovatiek je možné si vytlačil aj v samostatnom súbore.