Radroute in Beek, Limburg, Niederlande

Korte variant Zuid-Limburg dichtbij

3:32 h

Veel Nederlanders die afzakken naar het zuiden om te gaan wielrennen in Zuid-Limburg, rijden naar Valkenburg of nog verder Zuid-Limburg in. Echter direct onder Geleen kun je ook starten en vele beklimmingen aan elkaar rijgen in het noordelijk deel van Zuid-Limburg. De track volg je tegen de wijzers van de klok in en start in Genhout, nabij Spaubeek. Dat is makkelijk bereikbaar via de A76 (afslag Spaubeek). Echter bij het naar huis rijden is er geen oprit Spaubeek richting westen. Je moet dan naar Neerbeek rijden om daar de oprit naar de A76 te nemen. De eerste 9 km vanuit Genhout is het warm fietsen. Je fietst eerst naar Elsloo om over de kasseitjes af te dalen naar het Maasdal (afdaling Maasberg). Beneden gekomen fiets je langs kasteel Elsloo. Nabij Geulle volgt allereerst de Slingerberg, daarna daal je Snijdersberg af en beklim je vervolgens de Schieversberg. Vervolgens fiets je richting Bunde en Schietecoven en daal je de Biesenberg af met geheel vernieuwd wegdek in 2020 en met een prachtig uitzicht op het heuvelland dat voor je ligt. Dan volgt de beklimming van de Visweg. Na de afdaling naar het Geuldal, volg je de Geul enkele kilometers over een voor autoverkeer doodlopende weg. Bij mooi weer kan het hier druk zijn met wandelaars! Het Geuldal verlaat je via de beklimming van de Geulhemmerbergweg. Daarna zet je koers naar Maastricht via de lange afdaling van de Kuitenberg, je fietst langs de oostelijke rand van Maastricht en dan klim je omhoog langs mergelgroeve 't Rooth over een vrijliggend geasfalteerd fietspad. Dan ga je richting Berg en Terblijt en daal je de steile Brakkeberg (14%) af. Via Houthem en de beklimmingen van In de Schreub en de Kleverberg kom je in Groot- en Klein Haasdal. Via zeer landelijke wegen ga je naar de verscholen gehuchten Helle en Terstraten en klim je weg uit het gehucht Terstraten. Je daalt het plateau van Schimmert af naar Spaubeek en tot slot beklim je de Hobbelrade om weer uit te komen in Genhout.