Radroute in Villers-la-Ville, Wallonische Region, Belgien

Rond Villers-la-Ville en de abdij

1:55 h

Zelfs als ruïne is de voornamelijk 13de-eeuwse cisterciënzerabdij van Villers-la-Ville indrukwekkend. Je geraakt er ook per trein (www.villers.be). Start aan de ingang van de abdij (V), tevens infokantoor, rechtover Taverne du Moulin in de oude abdijmolen. Met je rug naar het infokantoor neem je rechts, doorde smalle ‘Brusselse Poort’ tot aan café Châlet de la Forêt. Daar sla je links de drève des Quatre Chênes in. Een stijgende holle weg, die de muur rond het abdijdomein volgt. Eerst voorbij de toegangsdreef en dan langs het poortgebouw van de abdijhoeve 1 . Daar stap je rechtdoor. De weg zwenkt het Bois de Bachet in. Je wandelt langs een arboretum en twee kapelletjes. Aan de bosrand ontmoet je een derde: een niskapelletje bij een kruispunt. Rechtdoor. De plateauweg biedt een landelijk, onbezoedeld uitzicht rondom. 500 m voorbij dat laatste kapelletje draai je links een grazige veldwegin, die verderop langs de bosrand loopt (groen-wit gemerkt). Voorbij het bos bocht hij naar links, maar zelf blijf je rechtdoor lopen, mikkend op de andere boshoek. Daar verschijnt opnieuw de groen-witte pijl, die je naar links stuurt, langs een wei. Aan de volgende T draai je naar rechts. Waar hetdalende pad naar links zwenkt, verlaat je het in de bocht via het hekje en volg je het wandelpad door de wei naar beneden. Dan daal je via een avontuurlijk boswegje naar het dal van de Thyle. Je steekt de verkeersweg en de rivierbrug over. Hier moet je naar links, maar het loont de moeite even een kijkje te nemen bij het kasteel van Le Châtelet 2 , een ruig ogende middeleeuwse burcht. Het waren de burchtheren die in 1146 de monniken van Clervaux uitnodigden naar Villers. Terugkerend op je stappen zie je beneden aan de Thyle de oude watermolen van Châtelet. Vóór de brug kies je nu het stijgend pad, dus niet het oeverpad. Een pracht van een holle weg over uitgesleten kalkrots. Aan het volgende kruispunt ga je links. Nu volgt een panoramische afdaling naar Villers. Eerst kom je aan de fraai gerestaureerde Ferme de Franquenouille (met gastenkamers). Aan de inrit wandel je naar links. Zoloop je langs de voormalige watermolen van Hollers (13de-14de eeuw), waarna je rechtsaf het oeverpad volgt langs de gekanaliseerde Thyle. Aan het einde opnieuw links, naar de romaanse O.-L.-Vrouwkerk 3 . Onderaan de kerk loop je door naar de Place des Combattants. Bij slager Evrard draai je rechtsafen enkele passen verder opnieuw linksaf, de gekasseide rue de Mellery in. Negeer de rue de Froide Bise rechts. Aan het station van Villers dwars je de spoorweg en wandel je door tot op een pleintje, met nog een slager. Je draait er linksaf, maar opgelet, voorbij het hoekhuis alweer rechts. Een kuitenbijter die uitgeeft in de boulevard Neuf. Die volg je slechts 100 m, om in de bocht rechtdoor te lopen, de chemin de Notre Dame in. Blijf op het asfaltlint, negeer de veldweg. Nog een uitzichtpunt, alvorens het bos in te duiken. Dan bergaf naar Notre Dame des Affligés 4 , een bedevaartskapel uit1731. Verkorting: Wie hier de rue de l’Abbaye naar links afdaalt, staat na 500 m weer aan de abdij. Wil je nu de abdijbossen in, steek dan rechtdoor de weg over. Langs een fraai dennenbos kom je aan een zessprong: pal rechtdoor, zoals de GRroute (rood-wit). Laat je daarna op sleeptouw nemen door een huppelbeekje en vergeet rood-wit. Voorbij de spoorweg mondt het beekje uit in de Thyle, bij de voormalige abdijvijvers en oude watermolen van Chevelipont 5 . Schuin naar links de verkeersweg oversteken en rondom het eenzame huis draaien, de klimmende bosweg in. Waar die het bos verlaat, blijf jedoorlopen tussen de huizen, tot je links een wit kapelletje opmerkt. Hierlangs zakt een voetpad het dal in. Je volgt daarna het beekdal naar links over 400 m, tot de eerste aftakking naar links. Een wandelweg, gemarkeerd met gele rechthoek en tevens GR-pad, voert je over de beboste heuvel terug naarde abdij in het andere dal.