Radroute in Geetbets, Flandern, Belgien

Fietsen door de Getevallei

Knooppunten: 356 - 49 - 25 - 24 - 2 - 3 - 4 - 5 - 58 - 50 - 1 - 192 - 48 - 31 - 30 - 29 - 28 - 27 - 356 - 356 Tijdens deze tocht fiets je langs boomgaarden, populierbossen, wilgenstruwelen en graslanden. Stap zeker even af aan de Kamsalamanderhut in Linter, waar je meer leert over deze bewoner van de vallei van de Grote Gete. Afspraak in Geetbets op de parking aan de Drinkteilstraat (V), tegenover de Spoorwegstraat op KP 356 van Fietsnetwerk Vlaams-Brabant. Ga van start richting KP 49 over een apart fietspad achter een haag, naast de verkeersweg. Je fietst er een tijd parallel mee en steekt daarna deze weg over. Vanaf dan fiets je over het smalle fietspad tussen de akkers en langs een picknickplaats met een infobord over de Getelinie tijdens WO I.● Blijf de oude spoorwegbedding van linie 22 volgen langs picknickplaatsen en een boomgaard en links een zicht op de kerk van Budingen tot je op knooppunt 49 met picknickplaats komt. RA richting KP 25. Aan de verplichte stop RD over het fietspad van de Terweidenstraat, richting Geetbets. ● Je fietst over het fietspad dat iets hoger ligt dan de rijweg tot je LA de Halstraat kan indraaien. Op de splitsing direct erna RA. Je steekt de Roelbeek over, fietst langs het naambord van Geetbets en verder tot op KP 25. RD richting KP 24. Tussen boomgaarden
----------------------------
Je klimt zachtjes door een holle weg. Op de splitsing houd je links aan. Rechts is het onverhard. Als je uit de holle weg komt, fiets je tussen twee boomgaarden tot aan het kerkje van Hogen. RA langs vrije basisschool Te Velde Hogen tot op KP 24. LA richting KP 2.● Je klimt zachtjes over een kronkelende weg tussen boomgaarden en hier en daar een huis. Op de splitsing met het driehoekige kapelletje LA, rechts is het doodlopend. Na een tijdje mag je dalen en geniet je van een prachtig vergezicht. Je bolt langs het naambord van Kortenaken en fietst tussen akkers en boomgaarden tot op KP 2. LA richting KP 3. Je fietst over een smalle kronkelende asfaltweg tussen akkers en boomgaarden door het zacht golvende landschap en krijgt voortdurend knappe vergezichten voorgeschoteld. ● Aan een veldkapelletje RA de Walsbeek over en langs een boomgaard tot op eenT-splitsing. LA tot op het kruispuntje met de voorrangsweg. RD over een kiezelweg voor wandelaars, fietsers, ruiters en landbouwvoertuigen, die verderop autovrij gemaakt wordt door een tractorsluis. Op het einde van de weg LA. ● Draai verderop met de betonweg mee naar rechts en op de volgende splitsing LA de Oudestraat in en je komt op KP 3. RD richting KP 4. Rechts zie je de watertoren en de kerktoren van Ransberg. Welkom in de Grote Gekte
-----------------------------------
Kronkel verder tussen boomgaarden en akkers tot je net na een moderne picknickplaats op KP 4 komt. RA de Kapelstraat in, richting KP 5. Op het einde van deze straat staat de 17de-eeuwse Kapel van de Verlosser (1) onder twee paardenkastanjebomen en een winterlinde met picknickplaats. LA. Daal langs het naambord van Neerlinter en draai daarna RA de Bredestraat in. Negeer alle zijwegen en geniet van het open akkerlandschap.● Je komt langs de voetbalvelden van Sporting Heide en fietst verder tot op het kruispunt met de voorrangsweg. Links staat het agglomeratiebord van Neerlinter, rechts het naambord van Stok. RD. Het asfalt van de Bredestraat gaat over in beton en de weg wordt smaller. Na een verkeersremmer kom je op KP 5. LA richting KP 58 over een weg voor plaatselijk verkeer, bestaande uit twee smalle betonstroken met gras in het midden. ● Hier heb je een indrukwekkend 360°-panorama. Het wegdek verandert in asfalt en op de splitsing fiets je LA, rechtsaf is het onverhard. Je bolt langs het naambord van Neerlinter, houdt op een volgende splitsing rechts aan en draait op het kruispuntje met de voorrangsweg LA. Je fietst langs de kerk van Neerlinter en draait na een pleintje RA de Getestraat in. Volg die tot op KP 58 aan een voormalig spoorweggebouwtje van Neerlinter. LA richting KP 50. Het loont de moeite om even halt te houden bij de Kamsalamanderhut (2). Welkom in de Grote Ge(k)te, staat er te lezen. Stap er even binnen en geniet van de schitterende uitleg en een uniek zicht op de kikkerpoel en het achterop liggende natuurgebied. Het Kamsalamanderpad kan je uiteraard alleen maar te voet ontdekken. Picknicken in een fietscafé
----------------------------
Steek verderop een weg met verplichte stop over en fiets verder langs het agglomeratiebord van Drieslinter tot op KP 50. Hier kan je eventueel een pauze inlassen. Je hebt er Fietscafé Chalet en een grote speeltuin met picknickplaats. In het fietscafé mag je je eigen picknick opeten als je een drankje gebruikt. Na de heraanleg van het stationsplein wordt dit punt beschouwd als een toeristische poort van Linter om de streek te verkennen. ● RD richting KP 1. Je komt langs frituur De Smid en taverne De Smid en maakt op de T-splitsing een rechts-linksknikje. Je fietst dan opnieuw over de oude spoorwegbedding van linie 22 en langs het einde agglomeratiebord van Drieslinter tot op KP 1, op de splitsing van oude spoorwegbeddingen. Rechts loopt de voormalige linie 23 van Drieslinter naar Tongeren. ● RD richting KP 192 en richting Geetbets. Het gaat verder tussen akkers en weiden en veel Canadapopulieren. Na het naambord van Zoutleeuw kom je op KP 192. RA richting KP 48. Je kronkelt langs enkele riante optrekjes en trekt dan over een smal paadje naast een gracht het bosin. De Melkweg in
Steek achtereenvolgens de Grote Gete en de‘s Hertogengracht over en je komt uit in de bocht van een asfaltweg. LA, langs de gotische Kapel van Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten van Bos (16de eeuw)(3). Draai op de splitsing met het bakstenen kapelletje op het einde van de straat LA, de Leeuwerstraat in. Eerst fiets je tussen losse bebouwing, verderop wordt de straat door een tractorsluis autovrij gemaakt. ● Fiets verder langs een rij inlandse eiken tot je RA de Melkweg kan indraaien. Volg die tot aan de Vloedgracht. LA over een onverharde weg door een fraai landschap tot aan het eerste brugje. RA. Fiets verder naast een bosje totje aan de Kleine Gete komt. RA langs het riviertje en daarna het bruggetje over tot op KP 48. Aan de overkant van de weg is er een moderne overdekte picknickplaats. ● LA richting KP 31 over het fietspad dat van de rijweg gescheiden is door een gracht. Je bolt langs een robuuste picknickplaats meteen mooi staakkapelletje en de Lindehoeve en draait op KP 31 RA de Grazenseweg in, richting KP 30 en Grazen. Fiets over het fietspad naast de brede betonweg door het open landschap, steek de Graasbeek over en fiets langs het naambord van Grazen tot in het centrum van Grazen, langs de kerk tot op deT-splitsing met verplichte stop en een driehoekig kapelletje aan de overkant. RA richting KP 29 en Rummen.

Rijden naar Rummen
-------------------------------
Volg de Verdaelstraat tot je op KP 29 LA de weg naar Rummen kan inslaan, richting KP 28. Je fietst over het fietspad naast een brede betonweg, langs boomgaarden, akkers, weiden en hoeve Betsberg met paardenfokkerij PP Horses. Negeer alle zijwegen en fiets verder tot je bij het binnenkomen van Rummen op KP 28, LA de Warande kan indraaien, richting KP 27. Op het einde van de straat RA en op de volgende T-splitsing LA. Je fietst eindelijk terug over een smallere weg door het groen en ziet rechts de kerk van Rummen staan. Op het kruispunt met KP 27, LA richting Geetbets en KP 356. Je fietst langs boomgaarden en weiden en langs de 17de-eeuwse kasteelhoeve (4) van het voormalige kasteel van Rummen. Steek de Melsterbeek en de Gete over en fiets verder tot aan de voorrangsweg. LA richting centrum. Na het agglomeratiebord van Geetbets kom je op KP 356 op de splitsing aan tankstation Station Palace. RA. 100 m verder kom je nogmaals op KP 356, dat dus 2 keer aangegeven is en aan het vertrekpunt.