Radroute in Alba, Piemont, Italien

Alba to - Monforte d'Alba (Ca Brusa)

3:58 h
9,5 km/h

Alba - Verduno 13 km 1 timma

Ta dig från hotellet Albergo San Lorenzo till stora rondellen Via Luigi Einaudi, Strada Statle, Cykla länge på Corso Europa via cykelvägar. Efter den 8:e och stor rondell övergår den i Corso Barolo. Vid andra rondellen sväng höger in på Via Renato Ratti som övergår i Via Carlo Cavalotti. Runda en rondell sväng 3:e avfarten till höger in på Via Alba, sväng höger skarp kurva in på Via Nuova. Antingen in vid en park med cykelförbud (eller vidare på Via Nuova och sväng vänster vid en fyrvägskorsning och vidare en kort bit på Via Nuova.) Fortsätt på via Nuovai, kort höger, skart vänster in på Via Roma, runda ett litet torg, Piazza Caduti in Guerra. Sväng höger in på Cavour. Följ vägen tills en V korsning, ta höger mot Verduno och in på Localita Toetto, Ny V korsning, fortsätt på samma väg, håll höger. Framme vid hus och korsning åk rakt fram men håll lite vänster , skarp vänsterkurva. SP358/Localita Toetto fram till en korsning och ett vinproducent Cantine Morra Diego, troligtvis öppet mellan 9-12

Sväng höger in på Via Commendator Schiavino, vid V korsning håll vänster. Följ vägen ända fram till Verduno. In första höger på via berbero, ta en sväng upp till Real di Castelletti, sväng förbi rattoria dei Bercau och ner till rondellen i Verduno. Åk igenom rondellen och ta höger och direkt vänster in vänster om lilla kyrkan. Vidare upp för Via Castagni en kort bit, sväng vänster upp på mindre väg förbi ett litet kapell. Cyckla mellan vinrankor på lerväg en bit tills det blir asfalt. Ta vänster Regione Tempasso, lite större väg som leder rakt till La morra. Här finns vinbutiker, utsiktstor, restauranger.

Verduno - La Morra 5 km 30 min

Åk igenom byn på SP 58, håll vänster och sväng in på Strada Fontanazza. sväng vänster i kurva, välj ej dead end mot vinfälten. Ta höger på strada Galinotto, direkt höger gånger 2. Vänster på Via Bergesia. Strax ute på via Corsia igen fortsätt fram och ni är i Barolo. Många vinbutiker och vi stannar för lunch på La Cantinetta och deras uteterass.

La Morra - Barolo 7 km 35 min

Åk igenom Barlo ut på Via Alba strax utanför byn tar vi höger in på Via Aie Sottane nära busshållplats. Lite krokig väg och sväng vänster vid T-korsning. Fortsätt sedan rakt fram efter skarp vänstersväng sväng höger på Via Alba en kort bit och sväng höger direkt in på en lerväg mellan jordbruksfälten. Hoppas det går :-). ända fram till Via Pugnane. Där kör vi höger och direkt in mellan fälten igen. Ganska rakt fram och paralellt med Via Alba tills vi kommer fram till Via Alba Barolo. Här svänger vi höger och andra avtagsvägen till höger in på Via Del Grosso, skylt Azelia. Fortsätt ända tills ni kommer till större vägkorsnig, kör rakt över vägen och in i den lilla byn Castigilone Falletto. cykla längs Via Vittorio Emanuele runda byn till höger. Nu blir det spännande vi ska ta oss över vinfälten och hoppas att cykelvägen är vad den lovar. Vi ska ner och svänga vänster för att ta oss ut på stora vägen SP125 (Localita Perno). Här svänger vi höger och följer vägen rakt fram, V korsning håll vänster, nästa 4 vägs korsning kör rakt fram. Följ vägen som gör två tvära kurvor. Fortsätt längs vägen oh det kommer en vänsterkurva och en skarp högerkurva. Cykla enom skog och efter ytterligare en skarp vänsterkurva ansluter en annan väg. Följ vägen och svämg vänster vid ett hus och sväng vid Ginestra, Håll höger vid V korsning,Höger högersväng, följ Localita Ginestra,  Korsning/kurva  ta höger., sedan skarp vänstersväng, Fortsätt fram och i ser en kyrkogård till höger. Sedam är det raka vägen ner till Montfort d'Alba för en öl. När vi känner oss redo så har vi vinprovning 16.30 på vår vingård Ca Brusa där vi bor över natten.