Radroute in Aubel, Wallonische Region, Belgien

La Bushaye - Ligne 38 - Val-Dieu

Route over verharde wegen en gravelpaden. Geschikt voor normale fietsen. Vertrek vanaf La Bushaye, via Aubel, over de Ligne 38 naar Clermont en Thimister. Eindigt bij Abdij van Val-Dieu.

• Vertrek bij La Bushaye bergop naar Aubel.
  • In het leuke centrum van Aubel (met terrasjes, mooi oud kerkhof en oude panden) rij je rechtdoor over het plein totdat je bij de locomotief rechtsaf Ligne 38 op kunt. Ligne 38 is een voormalig spoorwegtracé dat nu een ideaal gravelfietspad is.
  • Volg Ligne 38 totdat je 'Blockhouse' overgestoken bent. Na ca. één kilometer kun je omhoog klimmen naar een bruggetje met een pad dat langs een kasteeltje naar Clermont leidt. Clermont heeft een leuk oud dorpspleintje met een terras.
  • Vanuit Clermont fiets je naar Thimister, waar je Ligne 38 weer kunt oppikken (bij brug over weg).
  • Volg het gravelpad, je passeert het Fort van Battice (gebouwd in het interbellum als deel van de verdedigingsring rond Luik, helaas hield het niet lang stand tegen de sterk verbeterde Duitse bommen). Het fort is te bezichtigen.
  • Vervolg Ligne 38, nadat je achter de tuinen van Battice bent langs gefietst komt je bij een grote provinciale weg, sla hier rechtsaf naar de weg "Aux Hayes" achter het eco-bedrijf.
  • Je fietst rechtdoor richting Charneux. Na Charneux passeer je Notre Dame des Fawes: een oud klooster-weeshuis.
  • Zodra de weg weer wat begint te klimmen sla je linksaf naar "Wadeleux". Vervolg deze weg rechtdoor met op het einde een bochtige afdaling naar Val-Dieu.
  • Bij de Abdij van Val-Dieu kun je de oude abdij bekijken, een rondleiding krijgen in zowel de abdij als de brouwerij en wat eten/drinken. Tegenover de abdij licht de molen van Val-Dieu, tegenwoordig tevens een restaurant met fraai tuinterras aan de achterzijde.

Diese Fahrradroute ist ideal für: MTB Citybike

Charneux (terrasje, oude huisjes)

Abdij van Val-Dieu

Thimister (terrasjes, redelijk leuk centrum)

Mehr Highlights gibt es mit Bikemap für iOS und Android.