Radroute in Kořenov, Liberecký kraj, Tschechische Republik

Krása Jizerských hor aneb z Osady Jizerka přes Smědavu až k rašeliništi

Na poslední cyklovýlet se vydáme do krásného prostředí Jizerských hor a budeme se moci kochat okolní přírodou i podmaňujícím výhledem. Délka trasy měří 21 km a musíme počítat s kopcovitým terénem.

Jako výchozí bod zvolíme osadu Jizerku (50°49′7″ s. š.,15°20′44″ v. d.), kde můžeme načerpat síly v restauraci Pod Bukovcem.  Jizerka leží v samotném srdci Jizerských hor a představuje významné turistické místo. Její historie sahá až do roku 1539. V 19. století zde vznikly dvě sklářské hutě. Navštívit můžeme zdejší muzeum nebo vrch Bukovec představující jednu z nejvyšších čedičových vyvřelin ve střední Evropě.

Putování zahájíme po červené značce, která nás provede celou osadou. Na rozcestí Lasičí nacházející se za mostem přes řeku Jizerku v blízkosti Hnojového domu (50°49′28″ s. š., 15°20′19″ v. d.) zahneme vpravo a čeká nás stoupání na rozcestí Pod Jelení strání.  Hnojový dům je horská chalupa, která vznikla na přelomu 17. a 18. století. V roce 1964 ji koupil Gustav Ginzel a v roce 1995 chalupa vyhořela včetně zdejšího muzea kuriozit. Majitel o dva roky později dokončil roubenou stavbu, která původní Hnojový dům nahradila.

Sjedeme z kopce směrem na rozcestí u přírodní rezervace Rybí loučky (50°50′45,49″ s. š.,15°20′30,51″ v. d.), zatímco vlevo můžeme spatřit Pytlácké kameny. Tento vrchol ležící v pohoří Jizerských hor získal své jméno podle úkrytu slavného jizerského pytláka zastřeleného v roce 1813. Ať už si odbočíme vlevo či vpravo, cesta nás zavede na Velkou Jizerskou loukou, které se přezdívá  perla Jizerských hor  Před námi je mírné stoupání, při kterém mineme skalní útvar Houba, a dostaneme se na křižovatku cest Pod Zeleným kamenem. Pokračujeme stále rovně a na další křižovatce zahneme vpravo, čímž se dostaneme na cyklotrasu číslo 3018. Mineme rozcestí Předěl a sledováním zelené turistické značky dojedeme k chatě Smědavě (50,843473, 15,274349), kde můžeme navštívit místní restauraci. První chata vznikla v roce 1841, přesně o půlstoletí později byla k chatě přivedena i silnice. Původní chata však vyhořela v roce 1932. Ta dnešní stavba pochází až z roku 1935 a v roce 2014 prošla významnou rekonstrukcí.

Před námi je opět stoupání, které nás zavede ke kiosku Promenáda (50,840419 15,295544). Ten je unikátní v tom, že cenu občerstvení si určují sami zákazníci. Sledujeme cyklotrasu číslo 22 a dorazíme k Národní přírodní rezervaci Rašeliniště Jizery (50°51′53,2″ s. š.,15°17′53,8″ v. d.). Jedná se o největší rašeliniště Jizerských hor na horním toku řeky Jizery mezi Vysokým a Středním jizerským hřebenem. Tato rezervace byla UNESCO zařazena do sítě nejvýznačnějších evropských rašelinišť.  Odtud budeme pokračovat dále po cyklotrase 22 až zpět do Jizerky.