Radroute in Gedinne, Wallonische Region, Belgien

Door de bossen bij Gedinne

3:42 h

Bijna 50 km fiets je op en neer door het bosrijke landschap van het Naamse Gedinne langs verkeersarme smalle asfaltwegen. Wie niet houdt van al te steile beklimmingen, kan op beide oren slapen. Nergens wordt deze tocht zwaar. Halt houden aan de“Tour du Millénaire” is een must: je staat er op la Croix Scaille, met zijn 503 meter het hoogste punt van de provincie Namen. Hoog op de toren krijg je een adembenemend uitzicht op de uitgestrekte bossen. Er is een ook picknickplaats, een speeltuin en toerismekantoor. Je kunt deze tocht ook inkorten tot 35 km. 1. Afspraak aan de kerk van Gedinne (V). Steek het kruispuntje over en fiets richting Louette-St-Pierre. Tegenover Café des Sports draai je rechtsaf, richting Office du Tourisme. Laat het parkje met de toeristische dienst rechts liggen en fiets verder tot je, net vóór een brugje over de Houille, links de rue les Fosses kunt indraaien. Op het einde van deze weg fiets je rechtsaf en steek je de Houille over. Negeer rechts de weg die vóór de vijver naar camping de l’Etang de la Croix Scaille gaat en neem de stijgende, smalle asfaltweg, links vóór het huis. Na een korte klim gaat het golvend verder tussen de weiden. Je negeert een weg links en komt op een ‘carrefour dangereux’. Voorzichtig rechtdoor, richting Croix Scaille, Ferme Jacob en la Tour du Millénaire. Je komt op een andere asfaltweg en volgt die naar rechts, zowat rechtdoor. Negeer zijwegen en fiets rechtdoor naar de Millenniumtoren, langs o.a. een picknickplaats en borden over het verzet tijdens WO II. 2. Toren met uitzicht La Tour du Millénaire (1), die je pas laat boven de bomen uit ziet steken, verdient zeker een halte. Je staat hier op la Croix Scaille, het hoogste punt van de provincie Namen, 503 m boven de zeespiegel. Het loont echt de moeite om via de stalen koker naar een van de drie plateaus te klimmen, op 15, 30 en 45 m hoogte. Vanaf het hoogste platform is het uitzicht adembenemend, met o.a. de uitgestrekte bossen en daarbovenuit twee rookpluimen van de koeltorens vande kerncentrale in het Franse Chooz. Er zijn ook een picknickplaats, een speeltuintje en een toerismekantoor. Fiets daarna verder richting Willerzie en Frankrijk, voorbij een openstaande rood-witte slagboom naar een busparking. 3. De Ferme Jacob (2), waar je eventueel kunt picknicken, is hier vlakbij, maar onze tocht gaat linksaf. Volg een tijdje de Route du Maquis, met infoborden over het oorlogsverleden. Negeer zijwegen en blijf de smalle asfaltweg door het bos rechtdoor volgen, opnieuw voorbij een openstaande rood-witte slagboom tot op een andere asfaltweg. Links loopt de weg verderop dood, dus naar rechts, zo goed als rechtdoor. Het gaat zacht golvend verder door het bos en je blijft alle zijwegen negeren. Uit het bos bocht je voorbij de eerste huizen van Willerzie. Je negeert nog een zijweg rechts, bolt voorbij het agglomeratiebord van Willerzie en neemt dan het eerste straatjelinks. Op het einde van deze korte klinkerweg rechtsaf, richting kerk. Hou de kerk aan je rechterkant en het mooie pleintje links. Zo kom je op een kruispuntje, dat je oversteekt, richting Bourseigne-Neuve en Felenne, verder voorbij het kerkhof en tussen de weiden. Negeer de zijwegen en trek het bosin. Een echt pittige klim is het niet, maar de helling is toch vrij lang. 4. Net voorbij een oorlogsmonument (3) voor parachutisten negeer je rechts de weg naar Rienne. Weer tussen de weiden zie je de rookpluimen van de koeltorens van Chooz als het ware uit de grond komen. Op een kruispuntje rechtdoor en voorbij een weg schuin links verder tot aan de kerk van Bourseigne-Neuve. Hier heb je de keuze: de lange tocht (totaal 47 km) gaat hier linksaf, de korte (35 km) rechtsaf. 5. De kortere route Rechtsaf, richting B.-Vieille (Bourseigne-Vieille) en dan de eerste weg links, richting La Houille. Op de splitsing met het kruisbeeld hou je rechts aan en volg je een smalle asfaltweg, waar je bij slecht winterweer beter wegblijft volgens een verkeersbord. Na een panorama aan je linkerkant trek je het bos in, golvend en kronkelend tot op de weg Bourseigne-Vielle - Vencimont. Volg die naar links tot op de splitsing na het agglomeratiebord van Vencimont. Hier naar rechts, richting Sart-Custinne. 6. Volledige tocht Linksaf, door de brede rue de Felenne. Op de T-splitsing rechts, richting Felenne, eerst tussen de weiden, dan langs de bosrand en daarna voor lange tijd het bos in. In hetbegin mag je dalen en enkele spectaculaire bochten nemen. Voorbij het naambord Felenne steek je een beekje over en bol je wat verder voorbij de gerestaureerde watermolen (1800). Nu begin je aan een vrij lange klim. Uit het bos word je beloond met een mooi panorama links. Langs de eerste huizen van Felenne en een speeltuintje tot op de weg Felenne-Beauraing. Hier rechtsaf, langs de andere kant van het speeltuintje, richting Beauraing. Blijf deze bredere asfaltweg volgen, eerst tussen de weiden, daarna weer het bos in. Na ca. 4 km maak je een scherpe bocht naar rechts, richting Vencimont. Nog 7km volgens de wegwijzer: een mooie tocht over een smalle asfaltweg door het Bois aux Sept Chênes en het Bois de Beauraing. 7. Voorbij een driehoekig pleintje met een picknickplaats laat je de weg naar Javingue links liggen. Daarna daal je voorbij het agglomeratiebord en de eerste huizen van Vencimont tot in de rue de Vonêche. Rechtsaf, meteen door de rue Grande en langs enkele horecazaken dalend tot aan de kerk. Hier rechtdoor de rue du Moulin in, een stijgend straatje voor plaatselijk verkeer. Op de splitsing, even verderop, daal je steil af en je steekt naast huis nummer 26 een kruispuntje over. Blijf nu rechtdoor fietsen tot je via het oude bruggetje over de Houille op de weg Vencimont - Sart-Custinne komt. Volg die naar links. 8. Klimmen en dalen Vanaf hier volgt de verkorting weer hetzelfde traject, met opnieuw een heel stuk klimmen over een smalle asfaltweg door het bos. Uit het bos rijd je voorbij het agglomeratiebord Sart-Custinne. Daal tot aan de kerk en hier opgelet, meteen erna links de rue Saint-Roch in. Je klimt vrij pittig tot op het einde en draait aan de Chapelle Saint-Roch (4), op 380 m hoogte, rechtsaf. Volg nu een smal asfaltlint tot op het einde. Eventjes rechtsaf en dan een scherpe bocht naar links. Verder door een mooi open landschap, langs enkele visvijvers en een kapel, over de Houille en langs de Moulin de la Galette, vroeger een watermolen, nu een vakantiewoning voor groepen. Op de T-splitsing links, richting Malvoisin. 9. Je mag weer klimmen door het bos, trekt je niets aan van zijpaden en daalt na het naambord van Malvoisin af tot aan de Fontaine de Malvoisin (5), ook op 380 m hoogte. Draai hier rechtsaf en klim langs de Salle St-Hillaire tot aan de kerk. Hou de kerk rechts en draai op het einde van de rue de l’Eglise rechtsaf. De weg splitst vrijwel onmiddellijk. Kies rechts, volg de rue de Nonichamps, richting Patignies, en negeer de zijwegen. Deze golvende weg brengt je na 2 km in Patignies. 10. Op het kruispuntje aan de kerk rechtdoor en verder in de rue de Malvoisin. Negeer een kiezelweg schuin rechts en houd op desplitsing rechts aan, richting Gedinne. Laat je niet afschrikken door de 25 naast de plaatsnaam, want de komma is verdwenen. Links gaat het naar Gedinne-Gare en het station ligt op 3,5 km. Links krijg je een mooi panorama. Het gaat golvend verder tot op een voorrangsweg. Steek voorzichtig over. Voorbij het agglomeratiebord van Gedinne kom je in een andere straat, met rechts een kruis aan een boom. Hier rechtsaf en op de volgende splitsing, met een rustbank onder een linde, links. Nu alleen nog afdalen tot aan de kerk. Hou op de splitsing met de wilde kastanjeboom rechts aan en draai daarna meteen linksaf tot aan de kerk.