Cycling Route in Gol, Buskerud, Norway

Einarsetrunden Golsfjellet

Einarsetrunden er en trivelig tur pÄ stier og fjellvei. Markblomster, fuglekvitter og fine utsiktspunkt er noe av det du finner langs veien pÄ denne runden. Bruk god tid og kos deg i fjellnaturen.

Dette er turen som er fin Ă„ ta med de yngste syklistene pĂ„. Fra Kamben sykler du opp bakkene videre fra hotellet, forbi RĂžde Kors hytta og ut Kambegutu. Du er snart ute i veien retning Storefjell og fĂžlger denne et lite stykke fĂžr det er merket til venstre og Einarset. Her kommer du snart inn pĂ„ en fin flytsti, som du sykler videre. Den er morsom Ă„ sykle pĂ„ der den svinger seg smĂ„kupert i terrenget. Du kommer til grillhytta, som er et fint sted for et pust i bakken. Stien fortsetter videre til du mĂžter en smal fjellvei, som tar deg videre. Du passerer Turkuppmyre og idylliske setre. Ta deg tid til Ă„ nyte utsikten, det er litt ”Soria Moria ” i dette omrĂ„det. Du ser Hallingskarvet og fine fjellomrĂ„der mot sĂžr. NĂ„r du kommer ut pĂ„ neste vei, tar du til venstre. Det bĂŠrer nedover, sĂ„ litt opp igjen fĂžr setergrenda Skutuset dukker opp. PĂ„ nytt venter utsikt, bĂ„de til blomsterenger langs veien og NystĂžlfjellet der fremme mot horisonten. Kanskje ser du en elegant trane pĂ„ din vei, de er det mange av pĂ„ Golsfjellet fĂžr de om hĂžsten flyr tilbake til Afrika. Snart venter raske utforbakker og du er plutselig ved krysset hvor veien til Storefjell mĂžter deg. Du svinger til venstre og er klar for siste etappe av turen, som er opp bakkene til du er tilbake ved Kambegutu. Her kjenner du deg igjen fra du startet turen og svinger inn for siste stykket til du er tilbake ved Kamben. God tur!

Fakta:

• Lengde ca. 13 km

• Terreng: Fjellveier ca.11 km, flytsti ca. 2 km.

• Lett tur, spar litt krefter til siste motbakke