Cycling Route in Leeuwen, Limburg, Netherlands

Variant door het Elmpterwald, Meinweg en Swalm over gravelwegen - Variant door het Elmpterwald, Meinweg en Swalm over gravelwegen

Nationaal Park de Meinweg en vooral aangrenzende Duitse bosgebieden (Diergardtscher Wald/Brachter Wald, Elmpter Wald, Forst Meinweg) kennen kilometers lange gravelwegen (die ook goed per racefiets te fietsen zijn) met ook enkele klimmetjes erin (soms kort steil tot 12%). Deze route bestaat uit 63% gravelwegen en volg je met de wijzers van de klok mee, en start in Asselt. Het is een variant op een eerdere route van mij (Door het Elmpterwald, Meinweg en Swalm over gravelwegen), waarbij variant slaat op het feit dat de route:- een extra noordelijke lus naar Beesel maakt (ondermeer langs de Maas),- een andere aanloop heeft vanuit de bossen bij Swalmen naar het Brachterwald,- langer door het Brachterwald gaat,- door een mooier gedeelte van het Elmpter Wald gaat (met ondermeer zicht op heidevelden en met een aantal extra klimmetjes),- door Forst Meinweg gaat en plaatsje Dalheim (D),- en enkele andere gravelwegen in Nationaal Park De Meinweg neemt.Een uitgebreide beschrijving volgt hieronder.Je krijgt eerst enkele gravelstroken rond het riviertje de Swalm, over licht geaccidenteerd terrein en vervolgens een gravelweg langs de Maas, langs het kasteel van Beesel en door natuurgebied Beeselbroek. Daarna fiets je door Swalmen, deels door een woonwijk (aan rechterzijde) en het riviertje de Swalm aan linkerzijde, je steekt de Swalm over via een semi-onverharde weg. Daarna duik je de gemeentebossen van Swalmen in met opnieuw gravel, maar nu echt lange stukken en ga je vervolgens verder over gravel door agrarisch gebied wat deels als nieuw natuurgebied is ingericht. Nadat je de landsgrens bent overgestoken gaat het door met gravelwegen (over een afstand van 10 km) met klimmetjes (eentje kort steil tot 12%) en afdalingen. Na deze lange gravelstrook fiets je heel kort over fietspad langs de doorgaande weg Swalmen - Brüggen en dan duik je het Elmpterwald in over gravelwegen. Je fietst eerst langs een heidegebied (met een stukje asfaltweg) en daarna het bosgebied in via ondermeer over de Alte Zollstraße. Je krijgt drie korte steile klimmetjes, en later na het oversteken van de A52 krijg je een prachtig golvende gravelweg. Na passage van het Melickerven, fiets je richting oosten over een gravelweg die verderop een stenig karakter krijgt. De stenen zitten goed vast in de wegbedding, maar daarom is deze weg iets minder comfortabel om te fietsen (op vele stukken kun je uiterst rechts vaak het stenige gedeelte vermijden). Uiteindelijk nabij gehucht Meinweg kom je kort op verharde weg (dat is dus na 23 km gravelwegen met 3x een korte onderbreking over asfaltwegen), maar al snel neem je een gravelweg door het Forst Meinweg en kom je door het plaatsje Dalheim. Er volgt een klimmetje over asfaltweg en dan daal je af naar de Dalheimer Mühle (een ideale pauzeplaats na 62 km (wanneer je gestart bent in Asselt)). Daarna ga je weer over op gravelwegen en fiets je Nederland weer in, door Nationaal Park de Meinweg. De gravelwegen in de Meinweg die nu volgen maken deels onderdeel uit van het fietsroutenetwerk, maar zijn eerst breed (en je krijgt ook eerst een klim). Je volgt de Hooibaan met een afdaling van 10% over gravelweg en dan ga je verder over onverharde fietspaden. Deze fietspaden zijn ook weer onderdeel van het fietsroutenetwerk en zijn wat smaller dan de voorgaande gravelwegen, bij mooi weer kun je dus recreatief fietsverkeer op je pad vinden. In totaal vindt je 10 km aaneengesloten gravel door de Meinweg.Vóór het bezoekerscentru van De Meinweg en bijbehorend vakantiepark ga je weer over gravelwegen door de bossen, afgewisseld door asfaltstroken (doorkruising van de Zandbergen en Melicker Heide (smal gravelfietspad langs zandweg)). Je belandt vlak tegen Roermond aan en dan komen nog enkele gravelwegen op je pad bij Asenray en rond Boukoul. Tegen Boukoul aan volg je ook nog 400 meter lang een karrenspoor (onverharde niet-gravelweg met gras in het midden en aan de zijkanten). Vanaf Boukoul fiets je over verharde wegen langs kasteel Hillenraad naar Asselt. - Nationaal Park de Meinweg en vooral aangrenzende Duitse bosgebieden (Diergardtscher Wald/Brachter Wald, Elmpter Wald, Forst Meinweg) kennen kilometers lange gravelwegen (die ook goed per racefiets te fietsen zijn) met ook enkele klimmetjes erin (soms kort steil tot 12%). Deze route bestaat uit 63% gravelwegen en volg je met de wijzers van de klok mee, en start in Asselt. Het is een variant op een eerdere route van mij (Door het Elmpterwald, Meinweg en Swalm over gravelwegen), waarbij variant slaat op het feit dat de route:- een extra noordelijke lus naar Beesel maakt (ondermeer langs de Maas),- een andere aanloop heeft vanuit de bossen bij Swalmen naar het Brachterwald,- langer door het Brachterwald gaat,- door een mooier gedeelte van het Elmpter Wald gaat (met ondermeer zicht op heidevelden en met een aantal extra klimmetjes),- door Forst Meinweg gaat en plaatsje Dalheim (D),- en enkele andere gravelwegen in Nationaal Park De Meinweg neemt.Een uitgebreide beschrijving volgt hieronder.Je krijgt eerst enkele gravelstroken rond het riviertje de Swalm, over licht geaccidenteerd terrein en vervolgens een gravelweg langs de Maas, langs het kasteel van Beesel en door natuurgebied Beeselbroek. Daarna fiets je door Swalmen, deels door een woonwijk (aan rechterzijde) en het riviertje de Swalm aan linkerzijde, je steekt de Swalm over via een semi-onverharde weg. Daarna duik je de gemeentebossen van Swalmen in met opnieuw gravel, maar nu echt lange stukken en ga je vervolgens verder over gravel door agrarisch gebied wat deels als nieuw natuurgebied is ingericht. Nadat je de landsgrens bent overgestoken gaat het door met gravelwegen (over een afstand van 10 km) met klimmetjes (eentje kort steil tot 12%) en afdalingen. Na deze lange gravelstrook fiets je heel kort over fietspad langs de doorgaande weg Swalmen - Brüggen en dan duik je het Elmpterwald in over gravelwegen. Je fietst eerst langs een heidegebied (met een stukje asfaltweg) en daarna het bosgebied in via ondermeer over de Alte Zollstraße. Je krijgt drie korte steile klimmetjes, en later na het oversteken van de A52 krijg je een prachtig golvende gravelweg. Na passage van het Melickerven, fiets je richting oosten over een gravelweg die verderop een stenig karakter krijgt. De stenen zitten goed vast in de wegbedding, maar daarom is deze weg iets minder comfortabel om te fietsen (op vele stukken kun je uiterst rechts vaak het stenige gedeelte vermijden). Uiteindelijk nabij gehucht Meinweg kom je kort op verharde weg (dat is dus na 23 km gravelwegen met 3x een korte onderbreking over asfaltwegen), maar al snel neem je een gravelweg door het Forst Meinweg en kom je door het plaatsje Dalheim. Er volgt een klimmetje over asfaltweg en dan daal je af naar de Dalheimer Mühle (een ideale pauzeplaats na 62 km (wanneer je gestart bent in Asselt)). Daarna ga je weer over op gravelwegen en fiets je Nederland weer in, door Nationaal Park de Meinweg. De gravelwegen in de Meinweg die nu volgen maken deels onderdeel uit van het fietsroutenetwerk, maar zijn eerst breed (en je krijgt ook eerst een klim). Je volgt de Hooibaan met een afdaling van 10% over gravelweg en dan ga je verder over onverharde fietspaden. Deze fietspaden zijn ook weer onderdeel van het fietsroutenetwerk en zijn wat smaller dan de voorgaande gravelwegen, bij mooi weer kun je dus recreatief fietsverkeer op je pad vinden. In totaal vindt je 10 km aaneengesloten gravel door de Meinweg.Vóór het bezoekerscentru van De Meinweg en bijbehorend vakantiepark ga je weer over gravelwegen door de bossen, afgewisseld door asfaltstroken (doorkruising van de Zandbergen en Melicker Heide (smal gravelfietspad langs zandweg)). Je belandt vlak tegen Roermond aan en dan komen nog enkele gravelwegen op je pad bij Asenray en rond Boukoul. Tegen Boukoul aan volg je ook nog 400 meter lang een karrenspoor (onverharde niet-gravelweg met gras in het midden en aan de zijkanten). Vanaf Boukoul fiets je over verharde wegen langs kasteel Hillenraad naar Asselt.