Cycling Route in Grimstad, Aust-Agder, Norway

Homborsund om Vestlandske hovedvei

Start fra turistkontoret, sykle sørvestover langs bryggene forbi Oddensenteret og videre på Bark Silas vei frem til rundkjøringen. Fortsett på fv. 420. Etter ca. 1,6 km krysser du E 18 i undergang og følger sykkelveien oppover til venstre. Følg veien langs E 18 til Bergemoen. Ta til venstre på Bergemoveien og følg skilting til Landvik kirke. Ved Landvik kirke tar du til venstre. Etter 2 km følger du skiltet med Vestlandske hovedvei. Denne gamle veien er delvis svært kupert og krevende å sykle på, men ligger idyllisk til. Etter ca. 4 km kommer du til Tyssekil, flott sted for en rast. Fortsett videre på Vestlandske hovedvei frem til Kaldvell, som er et nydelig naturområde med mulighet for å fiske. Fra Kaldvell er det tryggest å sykle et stykke tilbake på Vestlandske hovedvei. Etter ca. 1,3 km møter du en asfaltert vei. Ta til høyre og så til venstre for å følge fv. 420 tilbake mot Grimstad. Etter 500 m kommer du til Svennevig friområde med WC og gode bademuligheter. Fra Svennevig bro er det gang- og sykkelvei videre. Ved Lindtveit følger du skilting mot Eide. Ta til høyre ved Eide kirke, og fortsett på KNA-veien. Følg denne grusveien forbi Breivik camping i 2,5 km til den møter Kistevigveien. Ta til venstre og fortsett rett frem, når du kommer på Homborsundveien. Etter 300 m kan du ta til høyre for en avstikker ned til Kalvehageneset som er et flott turområde (skiltet med Kjekstad og så med Kalvehageneset). Ellers fortsetter du bare rett frem på Homborsundveien. Etter broa over Bufjorden, tar du første grusvei til høyre. Følg Vågsholt rett frem og sving skarpt til venstre, når du ser det andre vannet. Etter 850 m havner du på fv. 420 og tar til høyre. Du kommer forbi den gamle herregården Nørholm – Knut Hamsuns bosted fra 1918-1952. Følg skilting til Nasjonal sykkelrute nr. 1 tilbake til Grimstad. Kommentar: Deler av Vestlandske hovedvei er kupert, og grusveien kan tidvis være tung å sykle. Men traséen er en fantastisk naturopplevelse.