Cycling Route Bj√łnnerunden

365 m Ascent
361 m Descent

(7 ratings)

Bj√łnnerunden er en rundtur p√• 27 km med en h√łydeforskjell p√• 170 meter. Ca. 3 km g√•r p√• asfalt. Ca. 1/3 av runden er p√• bomveg. Du sykler i et rikt kulturomr√•de, hovedsakelig p√• gode grusveier med godt dekke. Det er mange gamle boplasser, to slott, en middelalder-kirkeruin, Telemarks st√łrste g√•rd, en av Norges eldste industrivirksomheter og Ulefoss sluser. Du har utsikt over store deler av Midt-Telemark, du sykler forbi idylliske vann med fine badeplasser. Du passerer et gammelt bj√łrneomr√•de hvor det ble skutt ulv sist i 2013. Gaupe og m√•r er sett langs vegen. Du er i et bever, elg-, hjort- og r√•dyromr√•de. Sykkelruta har en spennende flora og rike b√¶r- og soppforekomster. Stortjuven Ole H√łiland, predikanten Hans Nilsen Hauge, Grev Raben (med bj√łrn p√• sleden) og bj√łrneskytteren Gunnar H√łidalen har brukt ruta f√łr deg. Du starter p√• √ėvre Verket med freda arbeiderboliger og med slottet Holden som en kontrast like ved. Du sykler opp Kirkebakken forbi Holla Kirke og Ekornr√łd med sine vakre r√łdmalte arbeiderboliger. P√• toppen av bakken sykler du forbi Bj√łnnegrinda, som viser at du er i et gammelt bj√łrneomr√•de. P√• Bj√łrnstad tar du til venstre via Presteg√•rdsall√©en, forbi Holla Presteg√•rd og passerer Holla Kirkeruiner til venstre, med vid utsikt over Midt-Telemark. Omr√•det rundt h√łrer til det kjente Fensfeltet. Du sykler rett fram p√• Briskemyrvegen forbi Holla G√•rdsom er Telemarks st√łrste g√•rd. V√¶r p√• utkikk etter r√•dyr p√• jordene. Du sykler ogs√• rett fram i krysset ved Briskemyr husmannsplass. 100 meter etter krysset til venstre g√•r bl√•merket tursti til Grasfjell og Murefjell. Ved krysset ved Lunnebruenetar du til venstre og f√łlger Brennebuvegen mot Stavsj√ł. Tidlig p√• √•ret blomstrer tysbasten. Seinere kan du finne orkideer. Ved Tj√¶rebrenn√•sen (se kart) er det et gammelt bj√łrnehi. I svingen, til venstre f√łr Tveitstulmyra, som ligger til h√łyre, finner du Jernolla. Vel 100 meter etter du passerer utsikten ved Stavsj√ł, g√•r det sti til venstre ned til badeplass ved Vestervann. 150 meter etter bommen ligger den vel 200 √•r gamle freda r√łde jaktstua til Baron Aga (L√łvenskiold) like ved veien, p√• jordene til plassen Brennebu. Baronen var her i 1812-18 og skj√łt flere bj√łrner. Skolen p√• Brennebu ble lagt ned i 1937. Du sykler forbi boplassene Nedre, Midtre og √ėvre Teksle. P√• toppen av Hovbakken er det et gudehov like ved vegen. Her ligger ogs√• delesteinen kalt Bj√łrnen. Ved Ormetjern er det badeplass 3 meter fra veien. I Borst√•krysset n√¶r Sannavanntar du til skarpt til h√łyre langs Sannaveien og videre mot neste vann, Langen. Langs vanna her er det veldig flotte bade-og rasteplasser. Ved Ugge Bru kommer sykkelruta ‚ÄĚMotbakken‚ÄĚ ned. N√•r du n√¶rmer deg toppen av bakkene opp fra Langen, passerer du plassen √ėvre R√łisland (hovedhuset er gult). Her bodde bj√łrneskytteren Gunnar H√łidalen. Et par hundre meter lengre fram er det minnetavle over bj√łrneskytteren som felte 60 bj√łrner. Landsmarka som du er i n√•, var det siste omr√•de i Telemark med fast bj√łrnestamme. Det ble skutt ulv i omr√•det i 2013. Ved krysset i Hagan tar du 180 grader til h√łyre og f√łlger Heglandsheia over til Briskemyr. Like etter at du har tatt av p√• denne veien ligger det et gammelt bj√łrnehi p√• Langskottfjell (se kart). Veien over her til Ulefoss blei kalt Husmannsveien. Husmenn brukte veien bl.a. til kullkj√łring til Jernverket og for √• hente l√łnn samt handle. Ole H√łiland, som ranet Norges Bank, reiste over her flere ganger, og det ryktes at H√łiland har skjult et pengeskrin i omr√•det. P√• toppen av Siljukleivbakken etter krysset, g√•r det bl√•merket tursti til venstre opp til Hestefjell (Skiltet er litt skjult i svingen). Du sykler nedover og passerer ei dump f√łr det g√•r en kort bakke oppover igjen. Neste bakke nedover blir kalt Bybakke, trolig fordi en her kunne se ned til Ulefoss ‚Äď ogs√• kalt Trilleb√•rbyen. Ved Kroktjern skifter vegen navn til Briskemyrvegen. P√• toppen av bakkene, etter Holvinstua g√•r bl√•merket tursti til venstre til Nuns√•s. Ca. 100 meter f√łr krysset ved Lunnebruene ligger steinen Knefallet. Det er to s√łkk i steinen som passer til to kne. Mange forskjellige sagn knytter seg til steinen: En hellig munk la seg ned for √• drikke her. Et annet sagn g√•r ut p√• at det var ei jente som ba s√• hardt at ‚ÄĚho sakk i stein‚ÄĚ.¬† Ved krysset Lunnebruene fortsetter du rett fram inn p√• den veien du kom fra tidligere. Ved krysset ved Briskemyr tar du til venstre. F√łlg skilt. I Kullhusbakken ser du slottet Kooh-i-Noor til h√łyre. Slottet er en kopi av L√łvenskiolds slott p√• V√¶ker√ł ved Oslo. Like ved krysset med Fylkesvei 359 ligger Ulefoss Sluser, Turistinformasjonen og Geologiutstillingen. Sykkelruta tar til h√łyre langs Jernv√¶rksvegen. Her sykler du forbi Ulefos Jernv√¶rk p√• venstre side og Holden p√• h√łyre side. Ulefos Jernv√¶rk fra 1657 er en av Verdens eldste industribedrifter. Du n√¶rmer deg sluttpunktet - √ėvre Verket. Skilting og tilrettelegging av l√łypa er gjort mulig gjennom velvilje fra Cappelen skoger. Ta derfor hensyn til aktivitet knyttet til skogsdrift, dyreliv og annet. V√¶r oppmerksom p√• bommer underveis. Takk for turen.