Cycling Route in Ostrov u Macochy, South Moravian, Czechia

Jeskyně, propasti i propadání. Cyklisté uvidí krásy Moravského krasu

Za jeskyněmi Moravského krasu vyjedou cyklisté po trase ze Sloupu do Křtin na Blanensku. Čtyřicetikilometrová cesta zabere zhruba tři hodiny. Kromě pohledu na jeskyně se výletníkům také naskytne možnost nahlédnout do propasti Macocha nebo posedět u jedovnického rybníku Olšovec. Trasa s převýšením 466 metrů je středně náročná. Nejobtížnější stoupání cyklisté okusí před Rudicí, kde na pěti kilometrech vystoupají přes 220 výškových metrů.

Na kolo nasednete u autobusové zastávky Sloup (49.4154317N, 16.7397497E) a vydáte se směrem kolem kostela Panny Marie Bolestné. Pojede sotva tři minuty a po šesti stech metrech už vás čeká první zastávka.

Silnice číslo 373 vás zavede ke Sloupsko-šošůvským jeskyním (49.4104556N, 16.7390147E), které uvidíte po levé straně. Ve dvoupatrovém komplexu dómů, chodeb a propastí našli objevitelé spoustu koster medvědů, ale i hyen nebo lvů. První zmínky o jeskyni jsou staré 350 let.

Pak pokračujete po silnici dál. Nejprve vás čeká krátké stoupání od Apartmánu Broušek, následně se na první odbočce doprava odpojíte ze silnice a pojedete dva a půl kilometru po cyklotrase Srdcem jižní Moravy. Pozvolným klesáním přijedete až do Ostrova u Macochy. Na rozcestí u Ostrovského rybníka odbočíte vpravo zpět na silnici číslo 373 a za výjezdem z obce leží jeskyně Balcarka (49.3764881N, 16.7580369E). Tři výškové úrovně s mnohotvárnou a barevnou krápníkovou výzdobou dělají z jeskyně zajímavou atrakci.

Následuje kilometr a půl jízdy po silnici, ze které se odpojíte u autobusové zastávky Vilémovice, Macocha, rozcestí 2.0 a dál se vydáte po cyklotrase číslo pět. Serpentinami vystoupáte k Propasti Macocha (49.3732361N, 16.7298156E). Ta je hluboká 138 metrů, vznikla propadem jeskynního stropu a nabízí dva můstky ke shlédnutí dolů. Z vrchního se návštěvníkům naskýtá také výhled na okolí. Poblíž stojící chata Macocha nabízí ideální možnost k prvnímu odpočinku a občerstvení.

Stejnou cestu, kterou jste jeli k propasti, využijete i v další části trasy. Závěrečné takzvané esíčko však neprojedete celé, ale odbočíte ve druhé zatáčce. Tříkilometrové klesání vás zavede ke Kateřinské jeskyni (49.3732361N, 16.7298156E), do které podle pověsti zabloudila pasačka Kateřina hledající svoji ovci. Z podzemí už se však už nevrátila.

Ve stejném směru cyklostezky pokračujete i dál a po průjezdu kolem Domu přírody Moravského krasu zahnete doprava. Zhruba dvoukilometrová cesta po rovině podél řeky Punkvy vás dovede až k Punkevním jeskyním (49.3710731N, 16.7260028E). Krápníkovou výzdobu uvidí zájemci z lodičky, které plují vnitřkem jeskyní. Zahlédnou lze odtud také vrchní můstek Macochy.

Po odjezdu na vás čeká nejdelší a nejnáročnější úsek celé trasy. Pětikilometrové klesání je příjemným odpočinkem před stoupáním do Rudice. Hotel Skalní mlýn, který po cestě uvidíte, můžete využít ke druhé občerstvovací zastávce. U Domu přírody tentokrát odbočíte na druhou stranu a stále po cyklostezce číslo pět dojedete ke Slévárně Ernesta Leopolda, za níž odbočíte přes koleje vlevo. Po pěti stech metrech zahnete před malým mostem kolem oranžového domu s číslem 56 na nenápadnou lesní cestu. Na prvním rozcestí se dáte vlevo, na druhém potom vpravo.

Následné pětikilometrové stoupání dá cyklistům zabrat. Místy velmi příkrý terén je za deště téměř nesjízdný. Po trase, která vede lesem, se musíte držet hlavní cesty, v případě rozcestí volíte odbočku vlevo. Při napojení na silnici opět zahnete doleva a přijedete do Rudice. Hned první křižovatku využijete k odbočení doprava a následně minete Kapli sv. Barbory. Pak už jen stačí následovat směrové cedule navigující k Rudickému propadání (49.3335672N, 16.7338722E). Nejhlubší propadání u nás má spoustu skal a skalek a v jeho jeskyni zimuje ohrožený druh netopýrů.

Při výjezdu z propadání se dáte na prvním rozcestí doprava a po cyklotrase Srdcem jižní Moravy dojedete za 2,5 kilometru do Jedovnic k Rybníku Olšovci (49.3371622N, 16.7596081E). Stačí akorát odbočit vpravo, jakmile uvidíte ceduli upozorňující na stejnojmenný kemp. Posezení u rybníka poskytuje příležitost k poslednímu nasycení a odpočinku.

V případě únavy můžete poté do Křtin zvolit cestu po silnici, kdy pojedete podle cedulí. Pokud se cítíte na delší trasu, pojedete od rybníka až do Křtin po cyklotrase číslo 5081. Tato cesta je asi o jeden a půl kilometru delší. Už při vjezdu do městyse uvidíte špičky jednoho z nejstarších a nejpamátnějších poutních míst Poutního kostela Jména Panny Marie (49.2967658N, 16.7427747E). Stačí následovat dílo architekta Jan Blažeje Santiniho Aichela po hlavní cestě. Za kostelem pak odbočíte vpravo.

Po téměř dvoukilometrovém klesání dojedete po silnici k Jeskyni Výpustek (49.2908761N, 16.7241517E), v níž uvidíte labyrint temných chodeb a dómů vytvořených Křtinským potokem. Přímo před Výpustkem je pak zastávka, odkud vás autobus odveze až do Vyškova či Adamova.