Cycling Route in Kutná Hora, Central Bohemia, Czechia

Cyklostezka kolem Kutné Hory

Kutná Hora, to není jen město UNESCO se spoustou úchvatných památek a malých klikatých uliček, které návštěvníky vracejí do doby její největší slávy, doby, kdy se zde ve středověku těžilo stříbro. Kutná Hora má rovněž krásné okolí a přírodu, které si lze nejlépe vychutnat právě ze sedla Vašeho biku.

Celková délka naší dnešní cyklotrasy je necelých 20 kilometrů. Jedná se o trasu středně náročnou s celkovým stoupáním 380.10 metrů a celkovým klesáním 387,30 metrů. Památky a restaurace po cestě jsou ale natolik lákavé a zajímavé, že si na trasu můžete klidně vyhradit celý den. Zvlášť pokud se rozhodnete pro jednu drobnou odbočku, abyste navštívil zrekonstruovaný mlýn Dänemark (49°55'41.602"N, 15°15'7.893"E). Tam a zpátky si sice zajedete kolem pěti kilometrů, ale stojí to za to. Mlýn je prozatím jediným opraveným mlýnem na říčce Vrchlici, kde kdysi stával jeden mlýn vedle druhého. Dnes jsou z nich už jen ruiny. Po jejich stopách vede naučná stezka až k Velkému rybníku, to pokud byste se na Dänemarku rozhodli ubytovat. Ale pozor, určitě to neplánujte s dětmi. Mlýn z roku 1491 je prvním hotelem v České republice, který představil koncept hotelu s podmínkou věku hostů od 14 let. Zažít tady tak můžete opravdu nerušený odpočinek uprostřed nádherné přírody. Jméno mlýn nese po dánských hornících, kteří se v jeho místech usadili v době, kdy se v Kutné Hoře těžilo stříbro. Mlýn byl také častým útočistěm umělců, kteří zde odpočívali a nabírali další inspiraci, například Jan Werich, Rafael Kubelík, Leonard Bernstein. Vyhlášená je i zdejší restaurace.

Ale pojďme zpět k naší cyklovyjížďce. Začneme ji v samotném centru Kutné Hory na Palackého náměstí (49°56'57.862"N, 15°16'6.400"E). Ještě než šlápneme do pedálů, můžeme navštívit zdejší infocentrum, které sídlí v Sankturinovském domě. Ochotně nám zde poradí jak s cyklotrasou, tak s návštěvou památek, které po návratu nelze vynechat. V rámci festivalu Kutnohorské léto je řada z nich otevřena i pozdě v noci a nabízejí speciální programy. Z Palackého náměstí se vydáme po cyklotrase 0106 kolem Vlašského dvora (49°56'53.976"N, 15°16'6.790"E), bývalé královské mincovny směrem dolů k takzvané Královské vycházce. Mlatová cesta vede podél železniční tratě a říčky Vrchlice, vlevo budete míjet do skály vytesaný portrét básníka Jaroslava Vrchlického. Údolí říčky Vrchlice mu učarovalo natolik, že se podle ní dokonce nechal přejmenovat ze svého původního jména Emil Frída. Královskou cestou dojedete až nakonec, kde se kříží s ulicí Táborská a dáte se doprava. Přejedete mostek a máte dvě možnosti: buď se odbočením vlevo vydáte ulicí V Hutích ke zmiňovanému mlýnu Dänemark, nebo odbočíte doleva až o pár metrů dál a ulicí Ke trojici budete pokračovat po cyklostezce č. 1 až ke Kostelu Nejsvětější Trojice (49°56'5.602"N, 15°15'20.570"E). Jde vskutku o magické místo uprostřed lesů, kostel je obklopen hřbitovem. Mnoho režisérů si jej pro jeho mystičnost vybrala pro natáčení, kupříkladu Filip Renč pro film Hlídač č. 47. Odtud pokračujeme dále po cyklostezce č. 1 směrem na Bylany. Až dojedeme na křižovatku typu T, kde stojí kaplička, cyklostezku na chvilku opustíme a vydáme se doprava na obec Přítoky. Po levé straně budeme míjet kapli a studánku sv. Vojtěcha. Vyvěrá zde pramen, který byl ve středověku hlavní zásobárnou pitné vody pro Kutnou Horu. Místní jej znají jako pramen svatého Vojtěcha, pojmenovaný podle kaple, která byla později nad pramenem vystavěna a zasvěcena právě tomuto světci. Za zmínku určitě stojí také Bylany, o nichž se lze v pramenech dočíst od roku 1142. Bylany, které jsou dnes součástí Miskovic, jsou známy díky bohatým archeologickým nálezům.

Nakonec dojedeme po místní komunikaci až na křižovatku se silnicí č.2 do obce Přítoky. Ti, kdo mají rádi dobré jídlo a pití, by se určitě měli zastavit ve zdejší Restauraci Přítoky (49°56'50.678"N, 15°14'16.999"E). Pro pozdější výšlap přijde občerstvení vhod.

Z přítocké restaurace jen přejedeme hlavní silnici č.2 a znovu navážeme na místní komunikaci, kterou se vydáme směrem nahoru kolem zdejší zvonice až na rozdvojení, na kterém se odbočením vlevo znovu vrátíme na cyklotrasu 0106. Dojedeme na rozcestí a na něm z cyklotrasy odbočíme na vrch Kuklík a z něj budeme po cestě pokračovat na vrch Sukov. Přejedeme přitom silnici Gruntecká, kde ihned navážeme na cyklotrasu 0091, která zároveň kopíruje severní okruh takzvané Stříbrné stezky.  Z obou vrcholů je krásný výhled po okolí Kutné Hory. Po té dojedeme až ke kruhovému objezdu, odkud už budeme pokračovat výhradně po Stříbrné stezce. Ještě předtím se ale můžeme zastavit ve vyhlášené restauraci Na Pašince (49°58'13.158"N, 15°16'22.542"E) Z restaurace vyjedeme přes kruhový objezd druhým výjezdem, tam, kde se nachází autobusová zastávka a zahneme směrem doprava na lesní cestu. Držet se budeme stále značené Stříbrné cesty. Ta nás kaňkovským lesem nakonec svede až do městské části Sedlec, kam sjedeme ulicí pod Hájem. Nechat ujít si zde nemůžeme návštěvu dvou význačných památek: Kostel Všech svatých s kostnicí (49°57'42.344"N, 15°17'19.246"E) a katedrálu Nanebevzetí Panny Marie a svatého Jana Křtitele (49°57'35.476"N, 15°17'24.666"E), která je jednou ze čtyř katedrál v republice. Odtud se pak odbočením vlevo můžeme proti proudu řeky po červené turistické značce vydat zpět do centra města. Musíme jen přejet koleje u místní vlakové zastávky. V Kutné Hoře pak ještě nelze vynechat chrám sv. Barbory (49°56'41.758"N, 15°15'49.060"E), který je rovněž jednou z českých katedrál. Ne nadarmo se proto Kutné Hoře přezdívá město dvou katedrál.