Cycling Route in Gandesa, Catalonia, Spain

Ruta 11

Prat de Comte La Fontcalda Vall de Carrubes De Prat de Comte a la Fontcalda Aquest tram està format bàsicament per la carretera que es va construir per unir l’estació del ferrocarril de la Val de Zafán amb Prat, i per un segment de la Via Verda fins arribar a la Fontcalda. El santuari i antic balneari de la Fontcalda està situat en un eixamplament de l'engorjat del Canaleta,i és accessible només per la Via Verda o per la carretera que es despenja des del cim. A peu, hom pot arribar-hi caminant pel fons dels estrets, en un entorn fosc i colpidor. Al Santuari s'hi celebren aplecs tradicionals, i els seus entorns estan adaptats per a la presència de molta gent. Una font d'aigua termal raja al peu de la roca, prop de l'hostatgeria. De la Fontcalda a la Fonteta, la Vall de les Carrubes i al límit comarcal Havent arribat a la Fontcalda per la Via Verda, no resta altra opció que sortir-ne per la carretera que s'enfila fins el cim, a la cresta de l'Onall. Aquesta carretera és espectacular. Des dels seus revolts, i sobretot des del cim de la pujada, dalt la cresta de l'Onall, les vistes sobre les muntanyes i valls de l'entorn són impressionants. Gairebé tant com les que s'obtenen quan, carenejant prop dels cims de la serra de Pàndols per un camí literalment penjat en el buit, ens dirigim al coll d'en Canar per començar a baixar cap a la vall del Frare. La baixada arran de penya-segats és també digna d'esment: la caiguda lliure, aquí, és de més de 250 metres. Podrem contemplar, a l'esquerra, la gran roca dreta, monòlit que dóna nom a l'indret: el Frare de la Vall. Una mica més enllà, arribem al coll d'en Torner. Aquí comença la vallada d'en Torner, en direcció a la Fonteta, i tot canvia de cop: un paisatge amable, desnivells suaus, pocs pendents... En menys de dos quilòmetres haurem arribat a la Fonteta. Travessem la carretera C-43 i ens endinsem per la vall de Carrubes pel seu camí principal. La vall de les Carrubes és una de les més boniques de la Terra Alta. Conserva intactes les seves qualitats paisatgístiques, està molt ben conreada, i l'emmarquen muntanyes impressionants: la Mola d'Irto i la serra de Cavalls. La primera d'elles la contemplem tot just entrant a la vall, amb les cingleres del barranc de Sant Marc que la separen de la Carabassa; la serra de Cavalls farà de mur de fons als camps verds i fruiters multicolors que hom cultiva en l'extens fons pla de la vall. Anem pujant suaument, i apareix de sobte un monument d'Art al Ras: "Frutos del Olvido", d'Angel Campiña. El plàcid i espaiós paisatge ens va apropant al coll de Cavalls, que es veu al fons. En una cruïlla, ens deixa el camí vell de Gandesa a Benissanet, també conegut com Carrerada dels Molins, que travessa amb facilitat la serra de Santa Madrona per enllaçar amb el camí dels Gironesos, cap a Gandesa i Corbera d'Ebre. Ens queda només un quilòmetre per arribar al coll de Cavalls, i 75 metres de pujada progressiva. Finalment arribem al coll, boscós com la resta del trajecte, que fa de límit comarcal amb la Ribera d'Ebre.

You can use this route as a template in our cycling route planner so that you donโ€™t have to start from scratch. Customize it based on your needs to plan your perfect cycling tour.