Cycling Route in Połczyn-Zdrój, West Pomeranian Voivodeship, Poland

Połczyn Zdrój "Szwajcaria Połczyńska”- Czerwony

Szlak rowerowy „Szwajcaria połczyńska” ma długość 34,1 km z czego 15 km to drogi utwardzone. Szlak przemierza najpiękniejsze miejsca na południe od Połczyna-Zdroju, ale jest on stosunkowo trudny. Na trasie na rowerzystów czekają liczne podjazdy i zjazdy, a nawierzchnia dróg gruntowych na kilku krótkich odcinkach mocno utrudnia jazdę. Mimo to rowerzyści o przeciętnej kondycji nie powinni rezygnować z wycieczki zwłaszcza, że pejzaże Szwajcarii Połczyńskiej z pewnością wynagrodzą poniesiony wysiłek.

Szlak stanowi pętlę rozpoczynającą się na ul. Zdrojowej przy wejściu do Parku Zdrojowego i można go przemierzyć rozpoczynając jazdę w dowolną stronę (autor niniejszego opracowania sugeruje wybór kierunku zgodnego z poniższym opisem).

Z ulicy Zdrojowej jedziemy w kierunku ronda, kierujemy się w prawo ulicą Warszawską, skręcamy w lewo w ul. Strażacką i trzymając się głównej drogi wzdłuż ogrodów działkowych jedziemy długim łagodnym podjazdem do wsi Ogartówko, gdzie asfalt na chwilę zastępują „kocie łby”. Jedziemy cały czas prosto, mijamy rozproszone zabudowania miejscowości Ogrodno, mijamy skręt w lewo, w nową drogę gdzie odbijają inne szlaki turystyczne i jedziemy jeszcze ok. 200 m. prosto. Dopiero tu skręcamy w lewo w drogę gruntową. Przed nami pierwszy wymagający odcinek, gdzie czeka kilka podjazdów. Po ich pokonaniu wjeżdżamy w las, który po krótkim odcinku zamienia się w starodrzew bukowy. Szlak kilkakrotnie skręca w leśne dukty, ale miejsca skrętów są dobrze oznakowane. Dojeżdżamy do drogi z płyt betonowych (tzw. „jumbówki”), tu skręcamy w prawo i przemierzamy ponad kilometrowy, przyjemny zjazd z górki. Dojeżdżamy do ruchliwej drogi wojewódzkiej nr 163, która biegnie dnem Doliny Pięciu Jezior. Po przekroczeniu szosy po lewej stronie między drzewami widoczne będzie jezioro Głębokie z po prawej jezioro Długie. W tym miejscu warto zwrócić uwagę na małą hydrotechniczną ciekawostkę. Oba jeziora łaczy płynąca wąskim strumykiem rzeka Drawa, ale po prawej stronie drogi jest niewidoczna, ponieważ płynie podziemnym kanałem z betonowych kształtek. Jest to instalacja wykonana prawdopodobnie jeszcze w okresie przedwojennym. Dalej szlak wspina się brukowaną drogą ku górnej krawędzi doliny i i prowadzi na otwartę przestrzeń pól i łąk, miedzy którymi rozproszone są zabudowania wsi Czarnkowie. Niektóre z nich są wykonane w konstrukcji szkieletowej, dlatego okolice te nazywa się czasem „krainą szachulcowych chat”. Szlak mija ceglany budynek świetlicy i dociera do drogi będącej w przeszłości głównym traktem łączącym Czaplinek z Połczynem, który w średniowieczu stanowił fragment Szlaku Solnego. Z tej drogi trasa skręca w lewo w kierunku Wolej Góry, następnie przez las do drogi asfaltowej, w którą skręca w prawo, mijając Jezioro Klokowskie i wieś Kłokowo. Dociera do drogi nr 173 Połczyn-Drawsko Pomorskie, prowadzi nią około 100 m. w lewo i zaraz w prawo w drogę gruntową, którą jakby okrąża wieżę radiowo-telewizyjną w Nowym Toporzyku (bardzo blisko stąd do rezerwatu „Torfowisko Toporzyk”, który znajduje się około 200 m. po lewej stronie od drogi). Kilkaset metrów dalej szlak dociera do skrzyżowania dróg polnych przy którym znajduje się przydrożny krzyż. Tutaj szlak skręca o 90 stopni w prawo w kierunku Plebanówki i Wilczych Jarów, jednak w ten odcinek drogi nieco wyboistą (koleiny) a w czasie deszczu błotnistą nawierzchnię. W tym miejscu można zrezygnować z trzymania się szlaku, pojechać prosto do ścieżki rowerowej i skręcając w prawo dojechać nią do samego Połczyna. Szlak po przebyciu trudnego odcinka również doprowadza do ścieżki, ale szybko odbija z niej w prawo do Międzyborza, a następnie przez angielską część parku zdrojowego dociera na miejsce startu.