Cycling Route in Wachtebeke, Flemish Region, Belgium

Door het Heidebos

In Wachtebeke, op de grens tussen Waasland en Meetjesland, kun je niet alleen in het Provinciaal Domein Puyenbroeck aangename wandelingen maken. Voor deze tocht naar en door het Heidebos en terug langs de stemmige Moervaart start je in het centrum. Op het Dorp kun je parkeren bij de Sint-Catharina-kerk (1199) (V). Met de kerk aan je rechterhand start je richting kruispunt. Voorbij een frituur - met een plaat voor toondichter Camille Saman (1885-1974) - steek je over naar het Dr. Jules Persijnplein. Rechts op het einde van het plein, voorbij het politiekantoor, rechtsaf tot op een drukke weg. Steek over en ga naar links. De eerste straat rechts, de Azalealaan, leidt je voorbij de Davidse Molen (1). In deze woonwijk sla je de eerste straat rechtsaf de Begonialaan in. Draai links mee in de Rozenlaan en sla in de Parklaan rechtsaf. Aan de Post op de hoek naar links de Stationsstraat in. Voorbij huis nr 105, het tot woonhuis omgebouwde voormalige station, werd de oude spoorweg vervangen door een betonnen fiets- en wandelpad. Neem dit pad rechts en volg het tot aan de eerste kruising. Sla links af (Axelvaardeken) en ga voorbij nr 23 naar rechts. Voorbij de beschermde Oude Maalderij (rechts) en bloemisterij Van Eetvelde volg je rechtdoor het bospad. Op een T in het bos linksaf, mee met een Bloso-fietsroute (blauw pijltje). Aan enkele huizen bij een betonweg rechtsaf. Aan de overkant ligt de ingang van het omheinde Heidebos (2), met parking en infobord. In dit uitgestrekte bosterrein - 270 ha in Wachtebeke en Moerbeke, beheerd door Natuurpunt - kun je rondzwerven op de paden of één (of meer) van de drie prima bewegwijzerde tochten volgen. De rode wandeling (4 km) bv. neemt je slingerend mee door dit gemengde bos met veel open ruimte, hekjes, brugjes, infobordjes en stevige gallowayrunderen. Na de wandeling in het Heidebos ga je weer het bospad van daarnet op, een paar honderd meter op bekende weg en verder rechtdoor tot aan de oude spoorwegbedding. Dwars de oude spoorwegbedding naar het smalle paadje dat een bredere landbouwweg wordt, terug naar de bewoonde wereld. Je komt uit de Puttestraat op de wijk Kalve (met agglomeratiebord Wachtebeke). Even naar links op het trottoir en dan de drukkere Kalve over, naar de straat Kalvebrug. Een paar honderd meter verder ligt de Kalvebrug (3) zelf: een beschermd monument. Over de Moervaart stap je vóór het Kano en Kajak Center (op fietsknooppunt 83) rechtsaf langs het water. De Moervaart -alleen nog recreatie- brengt je moeiteloos terug naar Wachtebeke. Voor wandelaars, fietsers en kanovaarders is het een paar km genieten van de schilderachtige oevers met knot- en treurwilgen, langs het moerassige natuurgebied De Reepkens met zijn inhammen, links in de verte Puyenbroeck en een infobord over een natuurfietstocht. Met de Gentse Kanaalzone in de verte bereik je de Overledebrug, met een bank en picknicktafel. Over de brug kun je rechtdoor naar de kerk, maar voor een mooi ommetje draai je linksaf en stap je verder met het water nu aan je linkerzijde. Wandel verder langs de jachthaven en het rusthuis. Waar de Langelede in de Moervaart uitmondt, draai je rechtsaf mee met het water, langs een pompgemaal tot op een bredere weg. Steek over en volg nog even de oever van de Langelede met de treurwilgen en neem tussen de huizen nrs. 2 en 4 een grindpad naar het Dorp. Daar linksaf naar de kerk, langs o.a. de knap gerestaureerde Vierschaar (1579-1610) (4) .

Opgelet: op de rode en groene wandeling zijn GEEN honden toegelaten!

You can use this route as a template in our cycling route planner so that you donโ€™t have to start from scratch. Customize it based on your needs to plan your perfect cycling tour.